dinsdag 21 november 2017

113. Gaan we het nou doen of niet?

Zeg, zullen we het nu maar even doen? Wat wil je doen... boodschappen? Haha, doe niet zo gek. Die hebben we gisteren toch al gedaan? Maar wat wil je dan wel doen? Nou, gewoon dàt. Nee hoor, daar doe ik mooi niet aan mee. Waar zie je me voor aan, ik ben geen doetje. Dus ik moet het weer helemaal alleen doen? Klopt, doe het maar lekker zelf. En als ik dat gedaan heb, doe je dan weer mee? Pfff, ach ja, laat ik dat maar doen dan. Anders komt er nooit een eind aan dit gedoe.

Vroeger was alles beter. Toen werd het gewoon gedaan. Tegenwoordig weet je het niet meer. Willen ze het nu wel doen of niet? Neem nou de gezongen do's & don'ts in mijn digitale platenkast...

The 5 Royals raden hun baby sterk af ook maar iets te doen (Baby don't do it) en The Band (Don't do it) is het daar mee eens. Eric Clapton verbiedt het botweg: Can't let you do it. Otis Taylor waarschuwt zijn moeder géén actie te ondernemen (Momma Don't You Do It) en Tony Joe White vindt, dat je vooral niet moet overdrijven: Don't over do it. The Spiders hadden daar ook absoluut geen zin in (I didn't want to do it) en de Drive By Truckers evenmin: Do it yourself.

Bill Evans wil best iets doen, als er iets tegenover staat (I do it for your love) en G. Love doet het helemaal gratis (Do It For Free). The Doors raden het iedereen aan (Do it). Marianne Faithfull twijfelt (Why'd Ya Do It), maar Sonny Boy Williamson II laat er geen twijfel over bestaan: Do it if you wanna. Dennis Brown doet graag iets voor een ander: Jah can do it. Ach, waarom niet? denkt Lee ClaytonIf you can do it. Zo is het maar net, vindt Billie HolidayLet's do it.

Dr Feelgood deelt graag een complimentje uit (She does it right) en Pharrell Williams laat zien hoe het moet: You can do it too. Sonny Stitt (Easy does it) neemt er net als Bonnie Prince Billy (Easy does it) zijn gemak van. Howlin' Wolf heeft er een doedansje van gemaakt: Do the do. JJ Cale heeft een leuk voorstel (Let me do it to you), maar Irma Thomas heeft andere plannen: I'd do it all over you.


Het beste voorbeeld wordt gegeven door Steely Dan... 
niks niet zeuren, gewoon nog een keer doen!

Als je dit filmpje niet direct kunt openen, klik dan hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten