vrijdag 17 mei 2013

95. Steve Earle niet goed? Hoe dom kon ik zijn...

Jaren geleden heb ik eens tegen iemand bij hoog en laag volgehouden, dat Steve Earle niet goed was. Nee hoor, niets aan. Dertien in een dozijn, joh. En al die jaren erna ben ik dat blijven denken en roepen. Ook nooit iets van hem aangeschaft. Zelfs niet eens de moeite genomen om Steve Earl te beluisteren. Dat hij toevallig meedeed op een live-cd met Townes Van Zandt en Guy Clark? Ach, gewoon overslaan. Maar hoe dom kon ik zijn? Zo dom dus.Want ik verwarde Steve Earle met iemand anders. Om precies te zijn, met Joe Ely. Daar heb ik inderdaad helemaal niets mee. Maar met Steve Earle? Ik ben er inmiddels achter... heel veel. Steve Earle is niet zo maar goed. He is fuckin' brilliant! En omdat er onlangs een prachtig nieuw album ('The low highway') van hem verschenen is, wil ik hier in het openbaar boete doen voor mijn domheid en Steve Earle liefdevol de hemel in prijzen.

Voor iedereen die Steve Earle toevallig ook met Joe Ely verwart... Earle groeide op in Texas (vandaar waarschijnlijk zijn innige band met Guy Clark en Townes Van Zandt) en brak in 1986 bij een groter publiek door met Guitar Town. Daarna volgden nog een aanzienlijk rijtje studio- en live-albums. In mijn digitale collectie tel ik er in totaal 28, maar niet alles is even officieel. Zoals Magnetised Motherfuckers en More Magnetised Motherfuckers: in totaal vier cd's met een bonte verzameling live tracks, b-sides, promo-songs, duetten en andere 'rarities'. Laat ik me maar beperken tot wat via de officiële kanalen is uitgebracht, telkens met een representatief nummer:


Guitar Town (1986) - Guitar Town
Exit 0 (1987) - Angry young Man
Copperhead Road (1988) - Copperhead Road
The Hard Way (1990) - Hopeless Romantics
Shut up and Die like an Aviator (1991) - Fearless Heart
Train A Comin’ (1995) - Sometimes She Forgets
I Feel Alright (1996) - I Feel Alright
El Corazon (1997) - Here I Am
The Mountain (1999) - Yours Forever Blue
Live at the Station Inn (1999) - Hometown Blues
Transcendental Blues (2000) - Transcendental Blues
Sidetracks (2002) - Me and the Eagle
Jerusalem (2002) - John Walker's Blues
Just an American Boy (2003) - America V. 6.0
The Revolution Starts Now (2004) - Warrior
Live From Austin, Tx (2004) - I Love You Too Much
Live at Montreux (2005) - Ellis Unit One
Washington Square Serenade (2007) - City of Immigrants
Townes (2009) - No Place to Fall
I’ll Never Get Out of This World Alive (2011) - Every Part of Me

Wat opvalt is dat Steve Earle door de jaren heen veel verschillende muziekstijlen heeft verkend. Je hoort bijvoorbeeld countryrock, folk, americana, alt-country en rootsrock. Op The Low Highway, onlangs uitgekomen, valt dat allemaal fraai op zijn plaats. Hier een oneman live-uitvoering van het titelnummer:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten