donderdag 31 januari 2013

8. Nick en Warren pikken een filmpje mee


Over de soundtrack van Broken Circle Breakdown hebben we het gisteren al gehad. Dat zette me nog even aan het zoeken. Want in mijn digitale collectievakje "Filmmuziek" heb ik Original Motion Picture Soundtracks in allerlei soorten en maten. Ze worden nogal eens als een op zichzelf staande cd uitgebracht. Vaak bestaan ze uit met zorg bij elkaar geraapte nummers, maar soms zijn ze ook speciaal voor een bepaalde film gecomponeerd. Om die laatste categorie gaat het hier (de rest komt een andere keer wel aan bod). Welke hedendaagse muzikanten hebben er in mijn persoonlijke oren ook alweer echt iets bijzonders van gemaakt?

De eerste die ik tegenkwam (logisch, want alles staat op alfabet) was Cale, John. Ja, natuurlijk, zou hem in dit verband bijna vergeten...

American Psycho (Mary Harron, VS, 2000) 


En uiteraard, iets verderop in het alfabetische rijtje, Cooder, Ry...

Paris, Texas (Wim Wenders, VS, 1984)

Maar tussen deze twee grootheden in mijn favoriet. Een naam die ook al begint met een kapitale C... Cave, Nick (in zeer nauwe samenwerking met Warren Ellis), goed voor drie juwelen. Ook de films zelf zijn trouwens niet te versmaden:

The proposition (John Hillcoat, Australië, 2005)

The assassination of Jesse James (Andrew Dominik, VS, 2007)

   
The road (John Hillcoat, VS, 2009)
 
Tot morgen, dan gaan we weer iets heel anders doen. Ik heb er zin in :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten