maandag 1 april 2013

68. Er komt nooit meer iets nieuws van Jason Molina (39)

Hier had vandaag eigenlijk een lichtvoetig stukje moeten staan. Onder andere met een nummer van Jason Molina erin. En toen zag ik opeens dat hij op 16 maart is overleden. Wist ik niet, stond volgens mij in geen enkele krant. Het was en is nog steeds een schok, want hij is een van mijn grootste helden en rijk vertegenwoordigd in mijn muziekcollectie. Onder zijn eigen naam, maar ook met Songs:Ohia en Magnolia Electric Co. Daarom gaat hij nu echt even voor, ook al is het Vrolijk Pasen allemaal...
Jason Molina (zoon van Crazy Horse drummer Ralph) maakte 24 albums. Drie onder eigen naam, dertien als Songs: Ohia en zes onder de naam Magnolia Electric Co. Verder een album met Will Oldham (Amalgated sons of rest, 2002) en een met Will Johnson (Molina and Johnson, 2009).
Daarbij ging het hem vooral om de muziek en de inhoud. Dat niet alles even glad en plat geproduceerd was, liet hem koud. Denk daarbij een beetje aan Neil Youngs 'Tonight's the night' en 'Time fades away'. En ook live ging het er meestal prachtig aan toe. Voor wie even zoekt zijn er op internet heel wat complete liveconcerten te vinden.
Jason Molina stopte eind 2009 om gezondheidsredenen met optreden. In 2011 werd bekend dat hij met een alcoholverslaving kampte en was opgenomen. In mei 2012 was hij er weer met, wat nu blijkt, zijn laatste album: Autumn Bird Songs. Gaat de goede kant op, dacht ik. Maar helaas overleed hij op 39-jarige leeftijd. Een overzicht van zijn fantastisch mooie oeuvre:

Songs: Ohia
Songs: Ohia (1997) - Cabwaylingo
Hecla & Griper (1997) - Darling...
Our Golden Ratio (1998) - Translation
The Ghost (1999) - The far end of the bridge
Axxess & Ace (1999) - Love leaves its abuser
The Lioness (2000) - Coxcomb red
Protection Spells (2000) - Whenever I have done a thing in flames
Ghost Tropic (2000) - The body burned away
Mi Sei Apparso Come Un Fantasma (2001) - Nobody tries that hard anymore
Didn't It Rain (2002) - Blue factory flame
Sweet Magnolia (2003) - Hold on magnolia
Magnolia Electric Co (2003) - Farewell transmission

Solo
Pyramid Electric Co. (2004) - Peoria lunch box blues
Let Me Go, Let Me Go, Let Me Go (2006) - Alone with the owl
Autumn Bird Songs (2012) - No hand was at the wheel

Magnolia Electric Co
Trials & Errors (2005) - Almost was good enough
What Comes After the Blues (2005) - The dark don't hide it
Fading Trails (2006) - Don't fade on me
Sojourner (2007) - North star
Josephine (2009) - Little sad eyes
Hard To love a Man (ep, 2005) - Hard to love a man

Jason Molina (16 december 1973 - 16 maart 2013), nog één keer live:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten