woensdag 3 april 2013

70. Zie je het nog wel zitten?

Zie je het eigenlijk nog wel zitten? Waar? Ah, ik zie het al... ja, daar zit wel iets in. Wat dan? Rondo's, van die vieze, roze koeken. Nee, laat maar zitten. Zo bedoel ik het niet. Wat dan wel? Nou, ga er maar eens even voor zitten. Want ik zit met een probleem. En dan zal ik je precies vertellen hoe het zit. Zit ik zo goed? Nee, zit nou eens stil. Nu is het net of je op hete kolen zit. En je hoeft niet mooi te zitten, als je maar goed zit. Zit me toch niet zo te plagen. Schiet effe op ja. Ik zit hier maar te zitten. En ik zit er helemaal doorheen. Maar waar zit je dan mee? Kijk, het zit zo... Ik zie je wel zitten. Hoe zit dat bij jou? Zie je mij ook wel zitten? Of zit ik er helemaal naast? Jammer, maar ach, soms zit 't mee, soms zit 't tegen. En hoe zit het eigenlijk met de rest? Blijven die nu overal mee zitten?

Nou, het heeft Eddie Taylor wel aan het denken gezet: Sittin' here thinking. Moby Grape (Sitting by the window) en de Five Tinos (Sitting by my window) zijn er speciaal voor bij het raam gaan zitten. En Alton Ellis heeft zich teruggetrokken op een bankje in het park: Sitting in the park.

Angie Stone sommeert hem te gaan zitten (Sit down), maar Stephen Stills peinst er nog niet over: Sit yourself downBuffalo Springfield ziet liever dat zijzelf even gaat zitten (Sit Down, I Think I Love You), terwijl Toots and the Maytals meteen doen wat hen gevraagd wordt (Sit right down). Whiskeytown blijft wat rondhangen (Sittin' around) en Richard Thompson vindt alles best alles we maar niet op zijn accordeon gaan zitten: Don't Sit On My Jimmy Shands.

Radiohead heeft ontdekt hoe leuk een stoelendans is (Sit down, stand up), maar Frank Sinatra vindt daar dus helemaal niets aan: I'm gonna sit right down. Illinois Jacquet wil best meedoen, als hij er ook wat lawaai bij mag maken: Sittin' and rockin. Otis Rush staat zijn plaats graag af aan een aardig oudje (Sit down baby) en voor George Gershwin is er nu even geen plaats: Oh, I can't sit down.

Ook opvallend is hoeveel muzikanten er zo maar boven op de wereld zijn gaan zitten. Buddy Moss zit er bijvoorbeeld (Sitting On Top Of The World), net als de Mississippi Sheiks (Sitting On Top Of The World), maar ook Ronnie Earl heeft er een stoel weggezet: Sitting On Top Of The World. De heren van The Cream hebben er een driezittertje (Sitting On Top Of The World) en Kevin Coyne heeft er een schommelstoel staan: Sitting On Top Of The World.

Maar niemand zit daar natuurlijk net zo lekker als Howlin' Wolf:





Geen opmerkingen:

Een reactie posten