dinsdag 2 april 2013

69. Je moet er wel oog voor hebben

"Heb je dat net gezien van Gerard en Jacqueline?" "Nee, er is me niets opgevallen. Ik keek toevallig een andere kant op". "Hè, jammer nou, dan zag jij niet wat ik zag". "Wat zag je dan?" "Dat ga ik je dus mooi niet zeggen". "Ik zie niet in waarom niet". "Nou kijk, je moet er wel een beetje oog voor hebben natuurlijk. Anders heb je pech. Dan ontgaat je veel". "Maar je denkt toch niet dat ik een beetje ga lopen gluren? Dat zie ik niet zitten". "Maar om het te zien van Gerard en Jacqueline hoef je echt geen ogen in je rug te hebben hoor. Dat ziet iedereen". "Nou, daar sluit ik mijn ogen liever voor. Mij niet gezien".
Maar wat was er dan echt te zien van Gerard en Jacqueline? Hebben die schaamteloze voyeurs in mijn digitale platenkast daar misschien iets van meegekregen? We gaan 't gauw genoeg zien... 

The Black Keys zagen duidelijk Midnight In Her Eyes, maar Mark Lanegan ontdekte de Eyes Of A Child. Tim Buckley vond de ogen van Gerard Devil Eyes en David Gray zag dat weer helemaal anders: A clean pair of eyes. The Handsome Family besloot tot een blik in de verte: Faraway Eyes.

The Clovers hebben Jacqueline nog zò gewaarschuwd (I've Got My Eyes On You), net als The Platters die vonden dat maar ze blind bezig was: Smoke Gets In Your Eyes. Daarop bood Sonny Boy Williamson II  direct zijn burenhulp aan: Eyesight To The Blind. Lauryn Hill raakte maar niet uitgekeken op wat er gebeurde tussen Gerard en Jacqueline: Can't Take My Eyes Off of You.

Caravan zag bij Jacqueline iets speciaals twinkelen (The Love In Your Eye), maar Nick Cave ziet het einde van al dit moois reeds opdoemen: Sad dark eyes. Eric Clapton is het opgevallen hoe blij Gerard kijkt (Pretty Blue Eyes) en toch... Emancipator ziet daar weer iets heel anders in: With rainy eyes. Dus, vindt Van Morrison, dan moet er van bovenaf nog maar eens goed naar gekeken worden: The Master's Eyes.

Maar niet iedereen voelt zich geroepen om naar hen te kijken. Bonobo bijvoorbeeld wordt er verlegen van: Eyesdown. Dusty Springfield is wel nieuwsgierig, maar vraagt bedenktijd: I close my eyes and count to 10. Micah P Hinson (Close Your Eyes) en het duo
Astor Piazzolla & Gerry Mulligan (Close your eyes and listen) vragen alle toeschouwers vooral niet zo te kijken en te gluren.

Wie daar niet naar luisteren zijn The Fabulous Thunderbirds.
Die komen gewoon ogen te kort:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten