zaterdag 16 februari 2013

24. Waar zijn die rockjongens uit het Zuiden gebleven?

Southern rock was in de jaren 70 verplichte kost voor iedereen die van echte gitaarbands hield. Dan bedoel ik wel èchte... dus niet dat theatrale gepiel van Genesis, Yes of Supertramp uit Engeland. Jakkie. En er waren natuurlijk ook handenvol nep rockjongens uit het Zuiden, zoals 'Molly Hatchet', 'Black Oak Arkansas' en 'The Ozark Mountain Daredevils' (hoe geconstrueerder de naam, hoe slechter de muziek), maar die kwamen mijn kast niet in. O ja, 'Lynyrd Skynyrd' hadden we ook nog... maar ik niet, want dat vond ik echt helemaal niks.
Toch nog eens kijken en luisteren met de verwende ogen en oren van 2013... Hebben mijn helden-van-toen de tand des tijds eigenlijk wel kunnen doorstaan? En zouden ze in hun oude jaren 70-bezetting nog steeds volle zalen kunnen trekken? 

Dat valt niet tegen... Green grass and high tides van The Outlaws klinkt in 2013 nog even fris als in 1975. 

Charlie Daniels is toch een twijfelgeval Legend of Wooley Swamp. Ik ga zijn (bescheiden) bestaan in mijn digitale platenkast ernstig heroverwegen, want goede muziek moet tijdloos zijn. Neem nou J.S. Bach

De Doobie Brothers doen het ook in 2013 nog steeds. En tot mijn aangename verrassing kwam ik een filmpje uit 2004 tegen met een prima versie van Long train running

Kijk nu toch eens... de Marshall Tucker Band ('Ramblin'') met Toy Caldwell, die speelt zonder plectrum en niet eens kramp in z'n duim heeft!

En Little Feat (toen nog met Lowell George, daarna was er nog maar weinig van over) klinkt in mijn iets oudere oren van 2013 nog net zo prachtig als in mijn jeugdige oren van 1977: Dixie Chicken

Gelukkig hebben we vandaag de dag de Kings of Leon ('Molly's chamber') en vooral natuurlijk de geweldige Drive-By Truckers, ook goed vertegenwoordigd in mijn digitale collectie: 'The Righteous Path'. Maar in al die jaren is er nog steeds geen waardige vervanger komen opdraven voor de enige echte Allman Brothers Band. Ze bestaan nog wel, maar inmiddels als een soort variëté-act. Ik bedoel dus in de oorspronkelijke bezetting met Berry Oakley en Duane Allman




Geen opmerkingen:

Een reactie posten