zondag 17 februari 2013

25. Iedere zondagochtend weer... MuziekMozaiek

"Goedemorgen lieve luistervrienden, fijn dat u weer allemaal aan het toestel zit". Elke zondagochtend kwam hij via mijn vaders radio de huiskamer binnen en dat bijna 37 jaar aan een stuk... Willem Duys met zijn wekelijkse programma MuziekMozaïek. Zijn begeleidende teksten fluisterde hij intiem de microfoon in en dat deed hij een heel uur lang. Steeds in combinatie met een alles overheersende voorkeur voor licht klassiek, keurig cabaret en middle-of-the-road jazz. Als je per ongeluk iets te lang luisterde, kreeg je er meteen uitslag van. Ter verwerking van dit hardnekkige jeugdtrauma een enigszins aangepaste aflevering van MuziekMozaiek. Met muzikanten die Willem Duys (1928-2011) op zondagochtend absoluut nóóit aangekondigd zou hebben.

(ietwat temerige fluisterstem)
"Goedemorgen lieve luistervrienden, fijn dat u weer allemaal aan het toestel zit. Omdat het nu al zo zomers drukkend warm is, beginnen we dit melodieuze zondagse uurtje MuziekMozaiek met het Congolese muziekensemble Konono No1. Luistert u maar eens aandachtig naar het heerlijke Paradiso, dat u vast zal bekoren.
"Ja, je voelde de emoties oplopen. Dus is het hoog tijd, lieve muziekvrienden, voor een fijn stukje jazzmuziek. Ik heb iets voor u meegebracht van mijn goede vriend Archie Shepp. Hij gaat voor u spelen het meeslepende nummer Blasé. 
"Van Archie is het natuurlijk maar een klein stapje naar een fijn klassiek werkje van ons aller Philip Glass, die met zijn compositorische capaciteiten zeker in de buurt komt van mijn goede vriend Tonny Eyk. Dus ik zou zeggen, schenkt u uw glass maar vast in. Grapje natuurlijk op deze toch wel erg warme zondagochtend, lieve luistervrienden... hier is Philip met het boeiende stuk The Grid, een indiaanse rituele regendans. 
"En wat u zo dadelijk te horen gaat krijgen, is een leuk springerig groepje dat ik zelf ontdekt heb... het zijn, zeg ik het goed, jawel Ze Kremps uit Amerika en ze spelen voor u een gevoelige, heerlijk romantische song genaamd De Surfvogel.
"Ja, lieve muziekvrienden, u heeft ongetwijfeld wel eens van hem gehoord... Ik bedoel uiteraard het van oorsprong Nederlandse zangtalent Don van Vliet. Hij is ook buiten onze grenzen heel bekend geworden en verdient zeker een plaatsje in deze MuziekMozaiek. U gaat hem nu horen met het knusse Abba Zaba, opgedragen aan het beroemde Zweedse zangkwartet.
"En ach, wat zou een MuziekMozaiek vandaag de dag toch zijn zonder die onvergetelijke MC5, mijn lieve luistervrienden en -vriendinnen? Daarom op deze prachtige zondagochtend de mooie song Kick out the jams, wat zoveel wil zeggen als "Trossen los, kameraden!" Zet u het volume van uw toestel maar wat hoger, want hier zijn ze.
"De zoetgevooisde zanger Ian Dury doet in de verte sterk denken aan onze zingende kraandrijver, mijn ontdekking en goede vriend Lee Towers, de Nederlandse Frank Sinatra uit Rotterdam. Ik ga Ian laten horen met een gevoelige ballade over alle heerlijke geneugten des levens, Sex & drugs & Rock & Roll
"We besluiten deze 3847ste MuziekMozaiek met het bekoorlijke zangeresje Lydia Lunch dat ons met haar diepwarme stem en in haar nieuwe automobiel naar het nieuws begeleidt. Zittend achter het stuur gaat zij When I get My Cadillac voor ons zingen. En ik, lieve luistervrienden en -vriendinnen, hoop dat u net als ikzelf weer naar hartelust van mij genoten heeft. Tot de volgende week". 

Ter afsluiting een leuke persiflage van André van Duin om nog eens te laten horen hoe Willem Duys in werkelijkheid klonk. Hij kon er zelf ook om lachen en dat pleit weer wel voor hem...  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten