dinsdag 12 februari 2013

20. Porgy & Bezz in Pop & Jazz

De opera "Porgy and Bess" (1935) van George Gershwin is een rijke inspiratiebron geweest voor een hele schare pop- en jazzmuzikanten. De opera zelf wordt niet vaak uitgevoerd. Gershwin heeft namelijk in zijn testament laten opnemen, dat de rollen alleen bezet mogen worden door African-Americans. En die zijn als operazanger vrij dun gezaaid. Gelukkig staan er wel een aantal "nummers" op het repertoire van al dan niet African-American artists. Eens kijken wat ik zoal in mijn digitale platenkast kan vinden...



Ella Fitzgerald, Nina Simone en Sarah Vaughan hebben dit nummer gedaan, maar die heb ik niet. Wel die van The Gun Club, indringend: "My man's gone now".

Joe Henderson en Miles Davis (met Gil Evans) hebben beiden een hele elpee met Porgy and Bess volgeblazen. Ze mogen hier alletwee een stukje laten horen:

Eerst doet Miles Davis voor ons "Bess, you is my woman now".

En dan mag Joe Henderson opdraven met zijn versie van "I loves you, Porgy" (omdat we dan ook John Scofield weer eens kunnen zien en horen).

Echt heel prachtig vind ik "It ain't necessarily so" door Aretha Franklin.

Maar het meest gedaan is natuurlijk Summertime:

Billie Holiday deed "Summertime",
net zoals John Coltrane lekker lang en o zo mooi "Summertime" deed.
"Summertime" deed ook Sam Cooke..
en The Marcels deden "Summertime",
Verder deed Nick Drake "Summertime"
en verstopten The Doors een stukje "Summertime"
in sommige live-uitvoeringen van Light my fire.

"Summertime" van Janis Joplin heb ik uiteraard in mijn collectie, maar nooit geweten dat er zo'n mooi filmpje van bestond. Tot ik het toevallig tegenkwam. Daar sluiten we vandaag mee af, want dat is ook leuk voor onze hedendaagse beeldschermkindertjes:

Als je het filmpje niet direct ziet, klik dan hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten