zondag 24 maart 2013

60. En wie zit er 's zondags weer vooraan in de kerk?

Je hebt "Eerst zien, dan geloven". En je hebt "Eerst geloven, dan zien". Wie bijvoorbeeld zegt "Ik geloof dat daar een mier loopt met drie koekjes op zijn rug", weet dat eigenlijk wel zeker. Die kijkt gewoon even om zich heen. En als weer eens een prettig iemand heel blij tegen mij zegt "Ik geloof in jou", dan denk ik "Kijk, dat heeft zij (een prettig iemand is in mijn geval natuurlijk altijd een zij) toch maar even goed gezien". Want 'geloven' is dan natuurlijk gewoon iets 'goed zien'. Ik zal trouwens de laatste zijn die het tegenspreekt, omdat ik ook geloof in mezelf. En in het leven. Maar wie bijvoorbeeld gelooft dat je door mediteren kunt leren vliegen of over water lopen. Of wie gelooft in een hogere macht of persoon... die weet helemaal niet zeker of dat allemaal wel waar is. Die wil dus heel graag iets zien dat niet zichtbaar is. En dat is pas het ware geloven. Ook in de muziekwereld wordt druk aan het ware geloof gedaan. Het is een soort zingend geloven. Veel van 'mijn' muzikanten zitten elke zondag helemaal vooraan in de kerk. En er wordt ook nog eens heel luid gebeden. Voor alles en nog wat. 

Ronnie Earl gaat nogal swingend de kerk in (Churchin') en ook Lyle Lovett gaat in de Church helemaal uit zijn dak. Voor de Nitty Gritty Dirt Band met Ricky Skaggs is het een gezellig vrienden- en familiegebeuren: Little mountain church house. En Stephen Stills wil na CSN & Y graag weer eens ergens bijhoren: Church (Part of someone). De Drive By Truckers hadden wind tegen, moesten berg op en de brug was open: Late for Church.

Frank Sinatra gaat weer eens trouwen, maar is iedere keer weer bang dat hij te laat komt: Get me to the church on timeSun Kil Moon heeft zijn eigen kerkgenootschap (Church of the pines) en Jimi Hendrix behoort tot de luidruchtige Electric Church Red House gemeente. Timbuk3 gaat duidelijk in het Diepe Zuiden ter kerke: Rev. Jack & his roamin' cadillac church. En Miles Davis heeft aan een klein kerkje meer dan genoeg: Little church.

Er wordt vooraan op de eerste rij ook heel wat afgebeden. Aretha Franklin (I say a little prayer) zit zusterlijk naast Percy Sledge die graag iets bijzonders kwijt wil: My special prayer. The Outlaws weten van geen ophouden (Keep prayin') en Luiz Bonfa doet het op z'n Braziliaans: Uma prece. Tsja, en grappenmakers zitten er natuurlijk ook tussen: Massive Attack (Prayer for England) en Nick Cave (Idiot prayer). 

Ray Charles is weer eens ondeugend geweest (Sinner's prayer) en Jeff Buckley heeft het nieuwe jaar alvast in zijn gebeden opgenomen: New year's prayer. John Coltrane wacht rustig af, intussen een gebedje opzeggend: I'll wait and pray. Sixteen Horsepower bidt altijd heel gepassioneerd: Praying Arm Lane. Maar de hoofdprijs in deze bidwedstrijd gaat naar Otis, die hier nog niet dood, maar erg springlevend is:

Kun je dit filmpje niet meteen openen? Klik dan hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten