donderdag 7 maart 2013

43. Wat kan leuk dromen toch leuk zijn

Dromen is leuk. Als het tenminste een leuke droom is, want je kunt ook vette pech hebben. Het leuke van leuke dromen is, dat de leukste dingen dan gewoon werkelijkheid zijn. Maar die werkelijkheid kan vervolgens, heel jammer, ook weer gewoon verstoord  worden. "Nou joh, droom jij maar lekker door", hielp iemand in huize B. me onlangs bijvoorbeeld nog wreed uit de droom. Terecht hoor, want ik verbeeldde me hardop dat ik net zo scherp, intelligent, smaakvol, alwetend en toch zo mega bescheiden was als Joost Zwagerman. En dat is natuurlijk niet het geval. Zelfs een droom kan te ver gaan. Maar we dwalen af. Want wat ik me afvroeg... dromen in de muziek, hoe zit het daarmee? En dan niet de enge, maar de leuke dromen. Ik vraag het eens even na in mijn digitale platenkast. Hier volgt een bescheiden selectie, want het lijkt er wel dromenland:

The Lovin' Spoonful (
Daydream) en Adele (Daydreamer) zijn bang voor nachtmerries en doen het dus gewoon overdag. Mama Cass vraagt bescheiden om een niet al te grote droom over haar (Dream a little dream of me) en David Carbonara heeft ontdekt dat dromen niet alleen iets voor is mannen, want ook A girl can dream. Tim Buckley wil zijn droom terughebben en wel onmiddellijk The dream belongs to me.

John Cale had er ook een (A dream) en Nick Cave is er nog verbaasd over: I had a dream, Joe. Sandy Denny is gewoon een droomvrouw (I'm a dreamer) en Neil Young, nou ja... een Dreamin' manRandy Newman had een hele gekke: Last night I had a dream, maar Van Morrison denkt daar het zijne van: These dreams of you. Slim Harpo is flabbergasted: What a dream.

Tracey Thorn is nogal dromerig (Dreamy), John Martyn ook, maar dan aan zee (Dreams by the sea) en Chris Isaac wil alleen leuke dingen meemaken: Don't make me dream about you. John Mellencamp vindt het belangrijk dat mensen er wat tijd voor vrijmaken (Save some time to dream) en Richard Thompson blijft ermee aan de gang (I still dream), net als Lee Clayton The dream goes on. Donny Hathaway heeft er zakkenvol van (Sack full of dreams) en Micah P Hinson zit met de restjes: The dreams you left behind.

Aretha Franklin wil haar droom niet kwijtraken,
 ook niet in het Amsterdamse Concertgebouw:




Geen opmerkingen:

Een reactie posten